Achtergrond

De Week van de lieve briefjes is een initiatief vanuit de training BuitengewoonZijn.NU. Een school waar deelnemers een project voor de wereld bedenken en uitvoeren. Op dit moment wordt het project samen met Senza Communicatie georganiseerd. Wil je ook hieraan meewerken? Neem dan vooral contact met ons op! 

Alle organisaties werken belangeloos mee. Zo werd in 2021 de actie ondersteund door Gemeente Groningen, Qbuzz, WIJ Groningen, Biblionet Groningen, Residentie de Wijert, Omapost, Ninde, One Up Media en Myron Hamming.  En dit jaar zijn veel van deze partijen alweer in touw. Ook is een groeiend aantal enthousiastelingen actief met de verspreiding van de kaartjes. En steeds meer organisaties willen iets met de briefjes doen. Super! 

Het begin

Het begon allemaal in november 2018 met de Dag van de Lieve Briefjes. Dat gebeurde in Groningen. Op deze dag konden Groningers iemand een briefje geven met een lieve boodschap. Zomaar, om mensen blij te maken. Het idee achter dit initiatief is de behoefte aan verbondenheid in de samenleving. Door een laagdrempelige vorm van contact te creëren, is het de bedoeling dat de dagelijkse terughoudendheid hierin wordt weggenomen. De uitdaging is om mensen die elkaar niet kennen met elkaar in contact te brengen, om elkaar te laten leren kennen, maar ook om mensen die behoefte hebben aan meer contact een handje te helpen. Wie wordt er nou niet blij van een lief briefje?

Na het succes van de Dag van de lieve briefjes in november 2018 werd het in februari 2020 een Week van de lieve briefjes. Niet alleen in Groningen; ook in Drenthe en op vele andere plekken in Nederland van Breda tot Haarlem haakten mensen aan. Ook in januari 2021 werden er een week lang briefjes verspreid en uitgedeeld in het hele land. Want waarom zou je maar één dag lieve boodschappen willen uitdelen? Het mooiste zou natuurlijk zijn als we dat altijd deden. Help je mee om de week in 2022 tot een succes te maken?